32-42 tum tv med chromecast och android system. Budget 5000 kr

Permalänk
Medlem

32-42 tum tv med chromecast och android system. Budget 5000 kr

Hej. Jag är inte jättekräsen när det kommer till bildkvalite, men anser att det ska vara dugligt för film. Just nu är jag på jakt efter en tv som är mellan 32-42 tum, större eller mindre än så vill jag ej ha. Det enda kravet jag har är att det är ett bra märke, då menar jag inte Andersson eller något annat som brukar gå sönder efter 4-5 månader och som dessutom inte hjälper till i kundservice osv. Sen är det andra krav, jag vill gärna kunna installera appar så som Disneyplus, HBO, Pluto tv med mera och så är det viktigt att chromecast finns inbyggt.

Nu är frågan vilken tv rekommenderar ni för 4500 kr samt vilket väggstativ för max 500 kr då den ska sitta på väggen? Bra om stativet är som en arm så man kan dra ut och vinkla från väggen.

Det är alltså då 4500 kr för tv och 500 kr för stativ. Alltså 4500 kr totalt.

Edit: Använder du själv samma tv och stativ? Berätta gärna.

Edit igen: Hittade denna men den har inte inbyggd chromecast verkar det som. Dock verkar man kunna installera appar i den? https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/philips-32-full-hd-ambili...

Permalänk
Medlem

Vet inte varför du har fått för dig att Andersson går sönder efter 4-5 månader? Har aldrig ägt någon själv, men iom reklamationsrätt på 3 år och garanti från Netonnet på 10 år så känns det rätt lugnt.

Du får ju ändå inte speciellt mycket bättre TV från någon annan med den budgeten.

Gällande den länkade Philipsen så står det ju att den har Android TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vet inte varför du har fått för dig att Andersson går sönder efter 4-5 månader? Har aldrig ägt någon själv, men iom reklamationsrätt på 3 år och garanti från Netonnet på 10 år så känns det rätt lugnt.

Du får ju ändå inte speciellt mycket bättre TV från någon annan med den budgeten.

Gällande den länkade Philipsen så står det ju att den har Android TV.

Ska man vänta till sommarea då kanske?

Permalänk
Medlem

Tror inte att Andersson håller speciellt dålig kvalitet. Jag hade en TV ifrån Andersson som varade i åtta år utan problem, innan jag bytte ut den. Du tittar på TV-apparater i en väldigt låg prisklass, så jag tror inte att det är någon enorm skillnad mellan modellerna.
Gällande den du länkade så känns det väldigt dumt att köpa en 1080P-tv idag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tror inte att Andersson håller speciellt dålig kvalitet. Jag hade en TV ifrån Andersson som varade i åtta år utan problem, innan jag bytte ut den. Du tittar på TV-apparater i en väldigt låg prisklass, så jag tror inte att det är någon enorm skillnad mellan modellerna.
Gällande den du länkade så känns det väldigt dumt att köpa en 1080P-tv idag.

Om du fick köpa en tv genom att höja min budget, inte överdrivet med typ 40-50 tusen men typ någon tusenlapp eller två vilken skulle du valt då? Jag har inget intresse för högre än 1920x1080 då det räcker för mig. 4K-8K tv är framtiden men inte nu. Ska man se i den kvaliten då ska man ju ha 55-70 tum enligt mig.

EDIT: Hittade den här: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... verkar ju ha inbyggd chromecast och så att man kan installera appar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Ska man vänta till sommarea då kanske?

Med din budget och kravet på Android TV är du förvisad till 32" modeller från Philips eller 40-43" modeller från Andersson, Sharp, Thomson.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall kravet är Chromecast-funktioner är det ofta enklast att börja med en Chromecast och sedan välja vilken TV man vill utan att avgränsa sig till att det finns inbyggt. 32-tummare är idag en nischad micro-storlek och det är inte helt lätt att hitta små modeller som matchar övriga önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall kravet är Chromecast-funktioner är det ofta enklast att börja med en Chromecast och sedan välja vilken TV man vill utan att avgränsa sig till att det finns inbyggt. 32-tummare är idag en nischad micro-storlek och det är inte helt lätt att hitta små modeller som matchar övriga önskemål.

Jag har en chromecast Ultra men det är smidigare om det är inbyggt. I alla fall. Om vi bara tar en tv där man kan installera appar och så får jag glra min Google Chromecast Ultra. Vad finns det då för alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag har en chromecast Ultra men det är smidigare om det är inbyggt. I alla fall. Om vi bara tar en tv där man kan installera appar och så får jag glra min Google Chromecast Ultra. Vad finns det då för alternativ?

Hårdvaran i TV-modellerna i den prisklass du kollar är så dålig att du får bättre prestanda om du använder din nuvarande Chromecast ändå (eller en nyare modell för 450kr), så det känns rätt onödigt att ha det som krav.

Köp valfri TV bara, allt i den prisklassen är samma bottenskrap.

Edit: Jag glömde bort att den gamla Chromecast Ultra inte kan installera appar. Men en ny Chromecast med Google TV för ca 450kr klarar det och med enormt mycket bättre prestanda än TV-modellerna i din valda prisklass.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar inte ha några krav på bildkvalitet utan bara "förhållandevis liten billig bildvisare" och med de kraven kan du väl leta begagnat, både bland tv och monitorer och koppla på en CC i en hdmiport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en Chromecast med Google TV. Via CEC så kan man använda TV fjärrkontrollen att styra den med. Så det blir lika smidigt som inbyggda appar i tv.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag har en chromecast Ultra men det är smidigare om det är inbyggt. I alla fall. Om vi bara tar en tv där man kan installera appar och så får jag glra min Google Chromecast Ultra. Vad finns det då för alternativ?

Jag hoppade på när HBO Max hade sitt erbjudande för 45 kr/mån men först jag skaffa en (4K) Chromecast Google T V, för HBO Max appen funkade inte på min Panasonic TX - 58HX810E. Min CCGTV hade bl.a Netflix, Disney +, Youtube/Music, Prime å Apple TV + apparna förinstallerade, installerade själv HBO Max å SVT Play apparna. 4 GB minne. Dock är HDMI kabel "stumpen" för kort för min del men det är en annan historia. Kör med TV:ns fjärr då jag inte gillar Chromecast fjärren + att CCGTV:n används ytterst sällan. Numera körs 4K Netflix, 4K Disney + å SVT Play apparna på 4K Apple TV istället.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Netonnet ger 10 års garanti på sina Andersson-tvs.

https://www.netonnet.se/content/info/10-ars-garanti-andersson...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

Netonnet ger 10 års garanti på sina Andersson-tvs.

https://www.netonnet.se/content/info/10-ars-garanti-andersson...

Även om man får 10 års garanti (vill inte ta i detta märke med tång ens en gång), hur är det med firmeware/buggfixar uppdateringar. Verkar vara väldigt dåligt med detta till Andersson/Skantic.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hårdvaran i TV-modellerna i den prisklass du kollar är så dålig att du får bättre prestanda om du använder din nuvarande Chromecast ändå (eller en nyare modell för 450kr), så det känns rätt onödigt att ha det som krav.

Köp valfri TV bara, allt i den prisklassen är samma bottenskrap.

Edit: Jag glömde bort att den gamla Chromecast Ultra inte kan installera appar. Men en ny Chromecast med Google TV för ca 450kr klarar det och med enormt mycket bättre prestanda än TV-modellerna i din valda prisklass.

Då får det nog bli en 32 tum med nya Google Chromecast om den kan installera appar då Vilken rekommenderar du för 5000 kr med bästa bild samt stativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Då får det nog bli en 32 tum med nya Google Chromecast om den kan installera appar då Vilken rekommenderar du för 5000 kr med bästa bild samt stativ?

Den billigaste eftersom allt är samma bottenskrap i den satta prisklassen.

Men om du har krav på att det måste vara specifika märken så ta den billigaste av märket du gillar.

Väggfäste kan jag tyvärr inte säga något om.

Skrivet av seville57:

Även om man får 10 års garanti (vill inte ta i detta märke med tång ens en gång), hur är det med firmeware/buggfixar uppdateringar. Verkar vara väldigt dåligt med detta till Andersson/Skantic.

Man ska inte köpa en sådan TV och tro att man får långt mjukvarustöd. Det får man ju inte ens från dom stora som Samsung och LG speciellt länge.

Man ska köpa en sådan här TV som bildvisare och använda ihop med mediaspelare, annars skjuter man sig själv i foten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Då får det nog bli en 32 tum med nya Google Chromecast om den kan installera appar då Vilken rekommenderar du för 5000 kr med bästa bild samt stativ?

Kolla vissa bra fynd på begagnadmarknaden, outlet varor i butiker, eller generellt isåfall en tv med bra bild, kanske sämre OS men kan alltid komplettera i framtiden med extern sticka/box. Så beroende på vad du kan hitta som passar i relation till det som är viktigast för dig ( större bild, bättre bild, bättre ljud ?) så blir det enklare att hitta bästa tvn för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den billigaste eftersom allt är samma bottenskrap i den satta prisklassen.

Men om du har krav på att det måste vara specifika märken så ta den billigaste av märket du gillar.

Väggfäste kan jag tyvärr inte säga något om.

Man ska inte köpa en sådan TV och tro att man får långt mjukvarustöd. Det får man ju inte ens från dom stora som Samsung och LG speciellt länge.

Man ska köpa en sådan här TV som bildvisare och använda ihop med mediaspelare, annars skjuter man sig själv i foten.

Tack. Någon annan som har förslag på väggfäste? Helst så man kan svänga och dra ut tv från väggen.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa dem här. Verkar som TV har den bästa bilden som jag kan få för dem pengarna och 42 tum fanns inte så fick steppa upp till 43 då. Om ingen annan har en bättre tv för samma pris och storlek med bättre bild, får inte vara Andersson eller Skantic eller vad dem kallas.

https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/philips-43pus810812/1...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Kommer köpa till en Google Chromecast 4K efteråt också: https://www.netonnet.se/art/tv/mediaspelare/google-chromecast...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag kommer köpa dem här. Verkar som TV har den bästa bilden som jag kan få för dem pengarna och 42 tum fanns inte så fick steppa upp till 43 då. Om ingen annan har en bättre tv för samma pris och storlek med bättre bild, får inte vara Andersson eller Skantic eller vad dem kallas.

https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/philips-43pus810812/1...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Kommer köpa till en Google Chromecast 4K efteråt också: https://www.netonnet.se/art/tv/mediaspelare/google-chromecast...

Varför kör du inte box istället med fler funktioner ? Billigare just nu:

https://www.inet.se/produkt/6602715/xiaomi-tv-box-s-2nd-gen?u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Varför kör du inte box istället med fler funktioner ? Billigare just nu:

https://www.inet.se/produkt/6602715/xiaomi-tv-box-s-2nd-gen?u...

Oj. Jag visste inte ens att detta fanns men ska kolla Tack!